فعالیتهای میان رشته ای گسترده در پروژه معین عرصه و پیشنهاد حریم غارهای علی خورنده و گاوخور

به گزارش وبلاگ علیکایی، ایلنا/ براساس اخبار بدست رسیده، فعالیتهای میان رشته ای گسترده در پروژه مشخص عرصه و پیشنهاد حریم غارهای علی خورنده و گاوخور صورت گرفت.

فعالیتهای میان رشته ای گسترده در پروژه معین عرصه و پیشنهاد حریم غارهای علی خورنده و گاوخور

علی هژبری، سرپرست هیأت باستان شناسی پروژه معین عرصه و پیشنهاد حریم غارهای علی خورنده و گاوخور تفرش در نشست مشترک پژوهشکده باستان شناسی و حفاظت و بازسازی گفت: غارهای علی خورنده و گاوخور در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی تفرش و در نزدیکی روستای کوهین، در ارتفاعات کوه نقره کمر معروف به خشه واقع شده اند.

او اضافه نمود: پروژه معین عرصه و پیشنهاد حریم این غارها در اواخر تابستان کلید خورد و برای اینکه شناخت مناسبی از این غارها بدست بیاید، گروهی متشکل از متخصصان میان رشته ای شامل مردم شناس، زمین شناس، گیاه شناس، حشره شناس، باستان جانورشناس، غارشناس و مستندساز در آنالیز ها به کمک باستان شناسان شتافتند.

این باستان شناس توضیح داد: در آنالیز های اولیه یک کتیبه یونانی، گورستان اشکانی و محوطه استقراری از دوره ایلخانی تیموری و بعلاوه افزون بر این دو غار 5 غار دیگر نیز شناسایی شد.

هژبری اظهار کرد: یافته های باستان شناسی حکایت از استفاده غار علی خورنده در دوره تاریخی (سلوکی اشکانی) و دوره اسلامی (سلجوقی ایلخانی) دارد. با توجه به ترجمه کتیبه یونانی محتمل است این غارها به عنوان مکانهای مقدس برای مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گرفته است.

او در سرانجام ابراز امیدواری کرد: با حمایت های مسئولین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و موزه ملی ایران با همکاری مردم و مسئولین محلی بتوانیم مجموعه مقالاتی از نتیجه فعالیت پژوهشگران را در روز بیستم اردیبهشت (روز تفرش) رونمایی کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 22 آذر 1402 بروزرسانی: 22 آذر 1402 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 2030

به "فعالیتهای میان رشته ای گسترده در پروژه معین عرصه و پیشنهاد حریم غارهای علی خورنده و گاوخور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیتهای میان رشته ای گسترده در پروژه معین عرصه و پیشنهاد حریم غارهای علی خورنده و گاوخور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید