یک فعال میراث فرهنگی درخواست بازسازی اضطراری آتشکده ساسانی کهنارو را مطرح نمود

به گزارش وبلاگ علیکایی، ایسنا/ براساس آخرین گزارشات منتشر شده، یک فعال میراث فرهنگی درخواست بازسازی اضطراری آتشکده ساسانی کهنارو را مطرح نمود.

یک فعال میراث فرهنگی درخواست بازسازی اضطراری آتشکده ساسانی کهنارو را مطرح نمود

سیاوش آریا گفت: آتشکده ساسانی کهنارو که به نظرم یکی از مهمترین و ارزنده ترین چهار تاقی های ساسانی جنوب کشور می تواند باشد، در شرایط بدی بسر می برد و بیش از یک دهه است که به حال خود رها شده و بیشتر مصالح و سنگهای این بنا فروریخته و ترک و شکاف های عمیقی درون آن ایجاد شده است، در حالی که گیاهان خودرو و علفهای هرز به درون پوسته بنا و سنگها رخنه کرده و سبب پوسیدگی و فرسودگی این میراث ساسانیان شده است.

این کنشگر میراث فرهنگی اضافه کرد: عوامل طبیعی همانند باران، آفتاب و باد و گذشت زمان نیز تأثیر خود را گذاشته و سبب نابودی بیش از پیش آتشکده کهنارو شده است.

آریا اضافه کرد: استفاده از چهار تاقی برای نگهداری گوسفندان عشایری که در حریم درجه یک بنا زندگی می کنند نیز انگیزه آسیب های بیشتری شده است. فضولات گوسفندان در جای جای چهار تاقی و محوطه آن دیده می شود که مشاهده این شرایط مایه افسوس است.

این پژوهشگر گفت: در یک دهه گذشته در بازدیدهای میدانی خود شرایط بنا را رصد کرده ام و هربار با شرایط وخیم تری روبرو بوده است ولی دریغ از گوشه چشمی.

این فعال میراث فرهنگی همچنین به شواهدی از حضور گنج یاب ها در این محوطه اشاره کرد و اضافه کرد: جویندگان گنج به این بنا هم یورش برده و در درون و محوطه آن با کندن گودال های بزرگ و عمیق آسیب های زیادی وارد کرده اند.

آریا اعلام نمود: امیدواریم هر چه زودتر برای بازسازی اضطراری و حفاظت این بنا اقدام شود تا آن را از مرگی این چنین نجات دهند.

منبع: همگردی
انتشار: 11 دی 1402 بروزرسانی: 11 دی 1402 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 2032

به "یک فعال میراث فرهنگی درخواست بازسازی اضطراری آتشکده ساسانی کهنارو را مطرح نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک فعال میراث فرهنگی درخواست بازسازی اضطراری آتشکده ساسانی کهنارو را مطرح نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید